Start arrow Wywiady i publikacje
Prawdziwą nędzą jest życie bez sztuki Poleć znajomemu
11.11.2009.

Wywiad z Piotrem Bakalem, przeprowadzony przez Macieja Jędrzejko dla Wolnego Portalu Szantowego SZANTYMANIAK.


Maciej Jędrzejko: Czy interesował się Pan kiedykolwiek szantami?


Piotr Bakal: Oczywiście. Zarówno szantami jak i piosenką żeglarską, morską, wodniacką itp. W szantach najbardziej interesuje mnie warstwa wokalna, harmonizacja chóralna. Zresztą warstwa tekstowa nie jest tam najważniejsza. To są przecież pieśni, które mają zagrzewać do pracy na statku. Natomiast z wielkim zainteresowaniem i upodobaniem zawsze słucham pieśni chóralnych. Wzruszają mnie piękne harmonie wokalne do tego stopnia, że ciarki mi chodzą po plecach, gdy słyszę dobrze wykonane partie tego typu muzyki. To jest z pewnością zainteresowanie, które wyniosłem z dzieciństwa. Oboje rodzice śpiewali w chórze Filharmonii Narodowej. Mama do dziś śpiewa – od lat będąc na emeryturze – w zespole chóralnym prowadzonym przez SPAM. Co innego jeśli chodzi o tzw. pieśni kubryku, czyli ballady żeglarskie, w których szukam nie tylko ciekawej muzyki, ale przede wszystkim osobistej wypowiedzi autora – zupełnie jak w piosenkach bardów.
Czytaj całość
 
Bard nie pracuje w rozrywce Poleć znajomemu
29.01.2009.
 
Piotr Bakal
Fot. Krzysztof Gromek
Rozmowa z Piotrem Bakalem – człowiekiem wszechstronnym: poetą, bardem, tłumaczem, dziennikarzem, dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Bardów OPPA w Warszawie oraz prezesem Stowarzyszenia Literacko-Muzycznego „Ballada”, przeprowadzona przez Piotra Szauera.
 
 
Pamięta Pan w jakich okolicznościach zrodziła się idea OPPA - Międzynarodowego Festiwalu Bardów?

To był 1977 rok. W świeżo reaktywowanym wtedy klubie „Hybrydy” prowadziłem Studio Piosenki. Pewną wyraźnie wybijającą się wówczas grupę piosenkarzy studenckich stanowili ludzie, którzy sami sobie pisali i teksty i muzykę – wykonywali własne utwory. Wpadłem więc na pomysł, by uhonorować ich specjalnym festiwalem. Kierownictwu „Hybryd” to się spodobało i w następnym roku ten Festiwal po raz pierwszy ujrzał światło dzienne. Od tamtej pory, mimo dwóch przerw, odbywa się do dziś. Ostatnia edycja miała numer 26.
Czytaj całość
 
OPPA czyli Festiwal Bardów - Polskie Radio dla Zagranicy Poleć znajomemu
25.11.2008.

OPPA - Międzynarodowy Festiwal Bardów O piosenkach pisanych gitarą i piórem oraz o kondycji piosenki autorskiej w Polsce z Piotrem Bakalem rozmawia Michał Strzałkowski. Wywiad przeprowadzony został w trakcie trwania 26. Międzynarodowego Festiwalu Bardów - OPPA 2008 dla Polskiego Radia dla Zagranicy.

3.57 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  

Źródło: www.polskieradio.pl

 
Muzykomania 16 - 22.06.2008 Poleć znajomemu
16.06.2008.

Piotr Bakal współprowadził z Pawłem Sztompke i Zbigniewem Krajewskim audycję pt. "Muzykomania" w Muzycznej Jedynce Programu 1 Polskiego Radia w dniach 16 - 22.06.2008.

Fragmenty audycji:

   Początek audycji
1.89 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  
 
  
   O Paryżu
4.78 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  
 
 
   O piosence "Już dopaliło się lato"
1.56 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  
 
 
   O piosenkach
1.01 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  
 
 
   O stowarzyszeniu "Ballada"
3.2 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  
 
 
   W rozmowie z Ernestem Bryllem
13.65 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  


  Źródło: Polskie Radio Jedynka
 
Piotr Bakal w Muzycznej Jedynce Programu 1 Polskiego Radia

Warszawa, Studio Programu 1 Polskiego Radia, godz. 14.00

Więcej tutaj...
 
Jubileuszowy Festiwal "Malwy" Poleć znajomemu
15.06.2008.
 
Festiwal Polskiej Piosenki Estradowej Malwy 2008
Oksana Gołombowska i Andżelika Borys wręczają nagrodę Janie Zych ze Smorgoni
Już po raz dziesiąty 1 czerwca 2008 r. w Grodnie odbył się Festiwal Polskiej Piosenki Estradowej "Malwy". Na tegoroczne eliminacje stawiło się ok. 30 osób z całej Białorusi.

- Byli tylko ci, którzy śpiewają dobrze i jeszcze lepiej - tak ocenił występy konkursantów Piotr Bakal, przewodniczący jury festiwalu.
 
Organizatorem festiwalu "Malwy" jest Związek Polaków na Białorusi przy wsparciu Konsulatu Generalnego RP w Grodnie. Jak co roku patronat nad tą imprezą muzyczną objął Związek Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR z Polski.
 
 
Jednym z założeń festiwalu jest popularyzacja polskiej piosenki wśród dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia. Drugi ambitny cel, który wyznaczyli organizatorzy festiwalu, to popularyzacja śpiewu solowego.

- Od wielu lat zajmowaliśmy się przeważnie zespołami i chórami - powiedziała Oksana Gołombowska, wiceprezes ZPB ds. kultury. - Aczkolwiek forma śpiewu solowego jest bardzo wymagająca i wymaga dużo pracy i poświęcenia oraz pracy z dobrym pedagogiem. Promujemy w ten sposób poszczególnych wykonawców i ten nurt sztuki muzycznej.
Czytaj całość
 
Piosenka, piosenka, jak ta prostytutka... Poleć znajomemu
16.08.2007.

Panu profesorowi Bogusławowi Bakule - Krzysztof Gozdowski

A kto ustalił, że jesteście poetą?
Kto was przyjął w szeregi poetów?
Stanisław Barańczak, O Josifie Brodskim

Piotr Bakal Przedmiotem moich badań jest polska piosenka literacka1 powstała w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych minionego stulecia. W opublikowanych dotychczas artykułach2 starałem się zwrócić uwagę na swoisty "autyzm kulturowy"3 większości polskich badaczy i krytyków literackich zajmujących się tym właśnie okresem, na ich, "irracjonalnie solidarną niewrażliwość" na propozycje metodologiczne i strategie badawcze  proponowane przez literaturoznawców i krytyków literackich innych państw Europy Środkowej i Wschodniej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest zdeformowany i niepełny opis zjawisk literackich w Polsce po roku 1945. Poniższy artykuł stanowi kontynuację tych rozważań.

***

Czy opublikowany w paryskiej "Kulturze" tekst Piotra Bakala Nad Narwią 4 to wiersz czy piosenka?
A zamieszczone w "Kontakcie" nr 3,  pod wspólnym tytułem Wiersze, utwory Jacka Kaczmarskiego?
A strofy Jana Wołka, wydane w jednym z tomików serii Pokolenie które wstępuje, redagowanej przez niestrudzonych piewców tezy o wyższości "nowej prywatności" nad "nowa falą" – Andrzeja K. Waśkiewicza i Jerzego Leszina-Koperskiego?
A – Piosenki Edwarda Stachury...?

 

Czytaj całość
 
W Radio France Internationale śpiewa i opowiada Piotr Bakal Poleć znajomemu
27.05.2007.

Radio France International O starych i nowych inicjatywach, i o tym, co go przywiodło do Francji opowiada prezes stowarzyszenia Literacko Muzycznego Ballada, dyrektor festiwalu OPPA, a zarazem znakomity bard, poeta i kompozytor – Piotr Bakal. Rozmowa ilustrowana jest piosenkami z jego płyty "Rozmnażanie zer".

5.83 MB  |  otwórz w nowym oknie  |  posłuchaj:  

Źródło: Radio France Internationale
 
Adam Sławiński: O płycie "Rozmnażanie zer" Poleć znajomemu
12.11.2002.

Rozmnażanie zer Paweł  Sztompke, redaktor bardzo popularnych audycji radiowych, na moje pytanie, czego oczekują jego słuchacze, odpowiedział krótko - m e l o d i i. Tymczasem wielu kompozytorów i znawców z kręgu muzyki poważnej i niepoważnej już dawno temu ogłosiło „koniec melodii”. Wszystkie możliwości dur, moll i innych skal zostały jakoby wyczerpane. (Praktyka rapu potwierdza tę opinię.) Piotr Bakal natomiast wygłasza zdanie odrębne. Krążek, którym właśnie nas obdarza, stanowczo  jest melodyjny. Piosenki takie jak tytułowa lub „Być może raz” a przede wszystkim „Ballada w e-moll” same chcą się śpiewać. Choć przeważają klimaty refleksyjne, liryczne  sporo jest dynamiki rocka (francuskojęzyczny „Terminus”). Pulsują też rytmy i frazy rodem z jazzu, nawet happy-jazzu („Carpe diem 97”). Obok oczywistych anglosaskich i słowiańskich korzeni doszukać się można inspiracji kompozytorskich takich muzyków jak Aznavour, czy Charles Trenet.

Piosenki swe Piotr Bakal podaje ciepłym, miękkim, ale i męskim głosem, dobrze rozpoznawalnym w tłumie współczesnych solistów. W dwóch utworach towarzyszy mu Katarzyna Warno, zharmonizowana doskonale z głównym bohaterem płyty wokalistka, „która nikogo nie udaje”, jak miał się wyrazić Wojciech Karolak. Współtwórcami krążka są znakomici muzycy. Właściwie wszyscy zasługują na wyróżnienie. Solistycznym  temperamentem i bogatą inwencją improwizacyjną zwraca uwagę gitarzysta Lesław Matecki. Urzekająco lirycznego Jarosława Zawadzkiego  nie pomylimy  z innymi alcistami.

„Śpiewam, bo muszę” - oznajmiała Agnieszka Osiecka głosami „Skaldów”.  Mistrzowie piosenki autorskiej, wzorem dawnych poetów, trubadurów, truwerów, ulegają musowi potrójnemu: sami rymują, komponują, śpiewają. (Piotr Bakal dodatkowo jest jeszcze współautorem aranżacji.) Artyści pojedynczy łączą się w pary, spółki, niekiedy się kłócą, rozstają. Artyście potrójnemu trudno rozstać się z samym sobą. Można mu pozazdrościć: nie musi dzielić się sukcesem (ani tantiemami!). Warto pamiętać jednak, że swą szczególną pozycję okupuje potrojonym wysiłkiem (i ryzykiem).

Adam Sławiński
 
Jan Wołek: O Piotrze Bakalu i jego płycie Poleć znajomemu
08.11.2002.

Rozmnażanie zer "Od czasu, gdy przestałem czynnie uprawiać działalność estradową, ze złośliwą satysfakcją powtarzam, że piosenkarstwo nie jest zawodem dla mężczyzny. Pełni satysfakcji nie posiadam wszakże, bo po pierwsze – nie odkryłem, co jest zawodem dla mężczyzny, a po drugie – co jakiś czas pojawiają się faceci, którym jakoś nie ujmuje męskości wydawanie melodyjnych dźwięków. To burzy mój spokój i rodzi zazdrość i frustrację.

Bez wątpienia facetem (mimo, że śpiewa) jest Piotr Bakal. Uprawiając ten zawód w Jego wieku, trzeba mieć i światopogląd i przekonanie o misji do spełnienia, jeśli nie chce się wyjść na głupa. Piotr bez wątpienia ma i jedno i drugie. Więc nie wychodzi. Przeciwnie, ze spokojem i godnością człowieka, który wie o czym mówi (i ma świadomość „jak” mówi) snuje swoją opowieść o świecie i własnych przypadkach. Jest w Jego pieśniach to wszystko, o czym myślą „normalni tego świata”. Jakaś przystań, jakiś spokój, strach przed przemijaniem, miłość. A tej miłości u Bakala dużo. I, gdy o niej mówi, mówi jak mężczyzna, bez wtykania licealistkom paluszka pod pachę, jak ktoś, kto wie, że to bilans wielkich wzlotów i równie wielkich upadków. Mówi prosto i ładnie, nie kokietując prymitywnymi ekscentryzmami. Mówi tak, że każdy normalny facet może Go wziąć za swojego rzecznika prasowego, przez co w publicznej opinii własnej damy z pewnością zyska parę punktów. Piotrek Bakal drąży i nie pozwala zapomnieć. Z głębokiego cienia naszej niepamięci wywleka sprawy, o których nie pamiętać jest dla mężczyzny wstydem. I jest w tym jakiś heroiczny optymizm mimo, iż śpiewa:

...i czy się spełni chociażby jedno
nasze wołanie
zanim zakuje nas w swoje drewno
dąb na polanie..."

Jan Wołek

Źródło: www.janwolek.com
 

Ostatnie projekty lub zapowiedzi

Wybór piosenek W końcu lipca 2010 ukazał się dawno oczekiwany śpiewnik autorski Piotra Bakala. Zawiera 21 utworów wraz z opracowaniem muzycznym. Dostępny jest wysyłkowo poprzez te strony. Chętnych prosimy o kontakt.
 

Facebook


Reminiscencje

Współpraca i partnerzy

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś297
mod_vvisit_counterWczoraj262
mod_vvisit_counterW tym tygodniu844
mod_vvisit_counterW tym miesiącu8006
mod_vvisit_counterOd 17.02.2009665163

Goście online